Min Citroen Jumper
Min Citroen Jumper

Min Citroen Jumper

I oktober 2018 gikk jeg til anskaffelse av en Citroen Jumper. Med ide om å bygge meg en bobil. Den er 2.50 høy, 5,40 lang og drøyt 2 meter bred.

Den er med andre ord omfangsrik. Og så slik ut.

Veldig langt unna en bobil. .Jeg har alltid ønsket meg et rullende hjem. Det er for meg noe tiltalende med å ha huset på ryggen og reise rundt. Gjerne på måfå, flyte rundt og ikke vite hvor man skal. Reise fra byen, komme ut av bygatene og ut på bygda, ved sjøen eller opp på fjellet. Vandre rundt i naturen, bare ha det fint.

Planlagte turer er fint det også. Da har man et mål, man kan se det for seg og glede seg til å ta fatt på turen.

Jeg bor i Oslo. Det er ikke tillatt å parkere bobiler i bygatene. Derfor måtte jeg bygge selv, i en varebil. Og varebiler kan parkeres i gata. Og varerommet kan du gjøre hva du vil med. Den er ikke underlagt veitrafikkloven. Det du absolutt ikke kan gjøre er å fjerne sikkerhetsveggen mellom setene foran og varerommet. Da får du en bot på rundt 300.000 kr. Og pålegg om å sette den tilbake.

I utgangspunktet hadde jeg sett for meg en løsning med åpent mellom setene foran og rommet bak. Sånn at man bare kan snu setene og vips er man i bobilenheten. Men det var vanskelig å få til. De fleste varebiler har en sikkerhetsvegg. De som ikke har det, var gamle biler, med en mulig dårlig allmenntilstand. Jeg ville ha en bil hvor jeg kunne føle meg trygg på at den ikke havarerte, ihvertfall ikke med en gang. Noen biler, bl.a. en transporter, har ikke vegg, men den har lav høyde, og det ville jeg ikke ha. Jeg vil ha en bil med en høyde hvor både jeg og samboer kan stå oppreist.

Det finnes varebiler som er veldig lange. Jeg ville ha en hvor parkering ikke blir en umulighet. Med en lengde på 5.40 og med mye øving på lukeparkering med stor bil, går det greit å parkere.

Bygging av boenhet i varerommet

Å bygge bobil dreier seg mye om planlegging. Det gjelder vel uansett hva man driver med. Så hvor henter man inspirasjon? Jo, Jeg har glodd på videoer på youtube. Av entusiastiske selvbyggere. Jeg har glodd til øynene blir tørre og trøtte. Jeg har glodd på alt fra hvordan legge isolasjon, hvordan trekke strømkabler, hvordan få batteri, sikringsskap og omformer til å spille sammen. Hvor mye kapasitet skal batteriet ha? Hvor mye strøm har jeg bruk for? Hvilken dass skal jeg velge, etc. En lang og tung læringskurve.

Noen innredningsløsninger var ekstreme, med peis og badekar, og plass til juletre. Noen var enorme, med lengder opp til 10 meter. Nå har jeg som nevnt en relativt kort bil, og dermed mindre plass. Da faller badekaret og peisen bort ganske kjapt og det blir vesentlig å fokusere på smarte og plasseffektive løsninger. Noen var dyktige håndverkere og laget velformede løsninger.

Siden jeg har minimalt erfaring med snekring, men med en grunnleggende Pippi Langstrømpe-innstilling til livet, “Dette har jeg aldri gjort før, så da får jeg det helt sikkert til”, gjøv jeg løs på oppgaven. Og fant ut at det blir helt sikkert litt skjevt og rart noen steder, men det blir ihvertfall originalt og personlig.

Varerommet er 3.20 lang og 2 meter bred. Den har en høyde på 1.90 på det høyeste og 175 på de laveste. Det skal romme kjøkken, stue, soverom, kjøkken/bad og toalett. Det må være lagringsplass til mat, klær, kjøkkenutstyr, toalettsaker, verktøy, bøker.

Av utstyr finnes en gasskokeplate, en vannkoker 12v, en gassvarmeovn, 2 propantanker, en kommode fra ikea, en kjøkkenkum fra ikea, et bord og 2 stoler. Et 12v kjøleskap og et komposttoalett. I tillegg finnes et 12 volt lithium-batteri 200 AH-kapasitet.

Et solcellepanel på taket, en omformer fra 12v til 220v, en batterilader, en sikringsboks. I tillegg er det 4 led-lamper i taket, 3 små led-vegglamper og en søyle med lysbrytere og stikkontakter for 12v. I tillegg en trippel stikkontakt for 220v adskilt fra søylen. Det er greit å være sikker på at man ikke forbytter 12v og 220v. Har ikke lyst til å tenke på hva som skjer hvis man gjør det.

Siden plassen er liten, må man øke antall kvm. Det vil si å bygge i høyden. Men ikke så mye at man mister ståhøyde. Starten på min bygging var å lage et lagringssystem som dekker halve gulvet, bakerst i varerommet. . Og som ikke skulle overskride en høyde på 15 cm.

Jeg har kjøpt alt av trevare på Maxbo på Sinsen. Dette fundamentet har 5 rom. De tre bakerste får man tilgang til fra bakdør. Det er plass til 3 oppbevaringsbokser med høyde 13 cm pr “renne”. Bak oppbevarer jeg verktøy, et bord, et mørkeromstelt, og ymse ting som har med bilen å gjøre. I de to rommene foran bruker jeg primært til oppbevaring av sko. ‘

Jeg har ikke vært veldig flink til å ta bilde av hele prosessen. Men neste skritt var å legge gulvet over lagringssystemet. Da valgte jeg en 10 mm sponplate. Og gulvet ble dekket av lenoleum på rull.

Nå ble det kaos. en god stund. Tror ikke jeg hadde overskudd til å ta bilder engang. Det jeg gjorde på dette stadiet var å legge isolasjon på veggene og i taket, og bygge benkene.

I noen av videoene var det noen som brukte glavamateriale på veggene. Det tok jeg ikke sjansen på. I det kalde og våte nord ville jeg ha materiale som ikke tiltrakk seg vann. Valget falt på en solid tjukt og stivt isolasjonsmateriale som garanterte for god isolasjon. Vel å merke hvis man sørget for at det var heldekkende. Hvis du ser på det øverste bildet av bilens opprinnelige interiør, var det plater på veggene. Jeg fjernet dem fordi jeg ville ha profilene av stendere og det dypere rommene mellom stenderne. Jeg syntes de rette veggene ble for kjedelige. Det gjorde så klarte ting en smule vanskeligere. Jeg skjære ut isolasjon til hver fordypning, lime dem på og etterpå skjære ut og legge tynne kryssfinerplater over dem. Og over stenderne var det ingen isolasjon.

Benkene er bygget med et fundament av stokker på ca 3×4 cm, og dekket med hvite lister. De samme listene har jeg dekket taket med. En liten tegning av fundamentet kommer her, i mangel av bilde. Det som er inni er hverken en skilpadde eller et skrin med noe obskurt oppi. Det er et forsøk på å tegne at fundamentet er bygget over hjulkapselen.

Et sånt fundament på hver side, og ett mindre fundament i ved bakdør. Over der skar jeg ut 10mm sponplater. Nå har benker som er formet som en hestesko i bakre del av bilen.

Og litt mer orden.

Under benken til venstre finnes batteriet, omformer, sikringsskap, en solcelleregulator og en batterilader.

Strøm og forbruk
Til høyre finnes regulatoren fra solcellepanelet. Sikringsskapet står ved siden av regulatoren på kortveggen. Til venstre batterilader. Foran ligger omformer med kapasitet på 1400w og under den er batteriet på 200 AH(Amperetimer).

Det finnes omformere med langt større kapasitet enn 1400W. Men de er digre, og jeg har ikke plass til en slik. 1400watt er ikke så veldig kraftig. En vanlig kaffetrakter trekker gjerne 2000W. Den kan derfor ikke brukes. Jeg forsøkte å finne en kaffetrakter som går på 12V. Det finnes, med da tar det en halv time å lage kaffe. Det var et dårlig alternativ. Jeg fant en vannkoker som fungerer utmerket. Den har en kapasitet på 1000W og det tar 3 minutter å koke opp 1L. vann. Det fungerer helt bra til mitt behov.
Du lurer kanskje på hva man bruker strøm til?
Den absolutt største forbrukeren er kjøleskapet. Den bruker 1,3 ampere i timen. Med et batteri på 200AH ville jeg ha strøm nok til 153,8 timer.
Vannkokeren tar en del, avhengig hvor kaffetørst jeg er. Den drar svimlende 87 ampere når jeg koker opp vann. Den drar ca 3% av kapasiteten i de 3 minuttene kokingen varer.
Lading av mobil og PC og andre ting man måtte ha, er viktig. Og lys, 4 i taket, og 4 andre vegglamper er med i regnskapet. Både varme og matlaging går på propan.
Mine strømkilder er solcellen på taket. Det er rimeligvis en variabel ressurs. Ved full sol, lades batteriet med 10 amp. Det tar 12 minutter å lade opp batteriet med 1%. Om sommeren lader den ca 1-2 ampere selv hvis det er jevnt grått vær.
Om vinteren, d.v.s desember, januar og februar er det lite lading å snakke om. Da står solen for lavt, og cella klarer ikke å fange solstrålene.
Når solcellene ikke gir meg kraft nok har jeg en backup. En helt vanlig batterilader. Da setter jeg batteripodene på rett pol på batteriet, finner en kontakt og lader. Den lader med 1% på 6 minutter. Dobbelt så mye kraft som solcella.
Om sommeren må jeg lade fra 1 til 2 ganger max. Det er til å leve med. Så Solcella gjør virkelig jobben sin.
Det er artig å følge med på forbruk og tilstand på batteriet.
Jeg har kjøpt batteriet fra Skanbatt. Du kan laste ned en app:

Her kan du sjekke hvor mye strøm du har i %, hvor mye som lades/utlades, status på batteriet. Den kommuniserer via bluetooth. Jeg synes det er moro å følge med på.

Koblingskart

Sånn ser det ut nå.








På plass er møbeltrekk til putene, kommode fra Ikea, vasken fra Ikea med tilhørende hjemmesnekret møbel. En hjemmesnekret skuff over kjøleskapet, med en avlastningsbenk over. På plass er også to romslige overskap, for primært oppbevaring av klær og bøker. Gardiner er også på plass. Et hyllesystem for kjøkkenting som krydder, kanner, tørkeruller og vannkoker. En gasskokeplate er installert, med tilhørende propantank under. Toalettet er bak døra til venstre for kommoden. Istedet for isolasjon på stenderne har min samboer møysommelig limt på kork. Det holder kulda ute.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *